Sprawdź, kiedy trzeba kupić nowy akumulator, jak dobrać baterię do samochodu,

ile ona kosztuje i jak działają akumulatory żelowe.

Akumulator jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie. Służy bowiem do uruchomienia silnika oraz zapewnia funkcjonowanie wszystkich odbiorników prądu elektrycznego głównie w trakcie postoju (w czasie pracy silnika źródłem prądu jest alternator). Od jego sprawności w dużej mierze zależy dobry rozruch w mroźny poranek.

O czym  warto wiedzieć i pamiętać przy zakupie akumulatora oraz podczas  jego codziennej eksploatacji.

1. Żywotność

W praktyce można jeździć 4-5 lat bez zaglądania do akumulatora, jeżeli instalacja elektryczna w samochodzie pracuje wzorowo i daje napięcie 13,9-14,5V. W trosce o akumulator warto więc sprawdzić co jakiś czas zgodność napięcia ładowania (pod obciążeniem i bez) z danymi fabrycznymi. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko zbyt małe napięcie ładowania jest błędem. Jego nadmierna wartość powoduje systematyczne przeładowanie i działa na akumulator równie destrukcyjnie jak stan permanentnego nie doładowania.

2. Kontrola

Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Pobór energii jest zwiększony z powodu wymogu jazdy z włączonymi światłami. Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.

Najlepiej przed zimą skontrolować stan akumulatora . W profesjonalnym serwisie fachowcy ocenią, na ile sprawna jest nasza bateria i w razie potrzeby wymienią ją na nową.

Sami powinniśmy dbać o czystość powierzchni wieczka, gdyż gromadząca się wilgoć i woda mogą być przyczyną zwarć i samowyładowań. W bateriach obsługowych sprawdzajmy poziom i gęstość elektrolitu, ewentualnie uzupełniajmy go wodą destylowaną i doładowujmy według instrukcji producenta.

Przy akumulatorze bezobsługowym obserwujmy kolor tzw. magicznego oka: zielony (naładowany), czarny (konieczność doładowania), biały lub żółty ? niesprawny (wymiana).

Przy okazji - jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym.

3. Niepokojące sygnały

Podstawowym objawem zużywającego się akumulatora są problemy z rozruchem - ciężkie kręcenie rozrusznikiem. Trzeba pamiętać, że przeciętna żywotność akumulatora jest uzależniona od jakości samej baterii oraz warunków jej pracy, sposobie użytkowania czy wspomnianej sprawności instalacji elektrycznej naszego auta.

 

4. Zakup - pojemność

Jeżeli nie posiadamy instrukcji obsługi samochodu, możemy taką informacje znaleźć w punkcie sprzedaży akumulatorów , gdzie zostanie dobrany odpowiednia pojemność akumulatora.. Trzeba pamiętać, że akumulator o zbyt małej pojemności będzie się szybko rozładowywał, co może nam przysporzyć kłopotów z rozruchem. Natomiast bateria o zbyt dużej pojemności nie będzie dostatecznie doładowywana. Nie można też powiedzieć, jaka pojemność jest najczęściej stosowana. Po prostu na rynku jest zbyt duża liczba typów akumulatorów właściwych dla konkretnych aut dlatego tak istotny jest odpowiedni dobór.

5. Recykling

Sprzedawca nowego akumulatora jest zobowiązany przez obecne przepisy prawne do odbioru zużytego i do przekazania go do recycklingu lub pobrania kaucji (jeśli nie oddajemy starego) w wysokości 30 zł na tę okoliczność, a następnie odprowadzenia jej na konto Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

6. Akumulatory żelowe i nowe technologie

W zdecydowanej większości na rynku oferowane są bezobsługowe i takie należy wybierać. Nowoczesne baterie nie wymagają już od użytkownika dolewania wody destylowanej.

W tych najnowocześniejszych - np. typu AGM, VARTA - stosuje się technologie, jest to  wiązania elektrolitu w macie szklanej, dzięki czemu taki akumulator jest wyjątkowo odporny na częste cykle ładowania i rozładowania, a także na wstrząsy oraz ma wydłużoną żywotność.

VARTA Professional Deep Cycle AGM - najwyższy szczebel techniki w ewolucji akumulatorów ołowiowo-kwasowych., jest produktem najnowszej technologii, jaka dostępna jest dzisiaj na rynku.

VARTA START-STOP PLUS W TECHNOLOGII AGM -  to idealne rozwiązanie dla samochodów, które wyposażone są we wzbogacony system Start-Stop z funkcją hamowania regeneracyjnego i dodatkowymi systemami oszczędzającymi paliwo.

7. Wymiary

Ważne przy zakupie jest zwrócenie uwagi na odpowiednie wymiary - to oczywistość, aby akumulator w ogóle pasował do auta. Istotne przy montażu jest, żeby bateria była dobrze zamocowana w samochodzie, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej.

8. Podłączanie

Kupiliśmy akumulator i zabieramy się za podłączanie go w samochodzie.  Stary akumulator odłączamy zaczynając od klemy "-", potem "+". Podłączamy na odwrót.

Najpierw zawsze zaczynamy od klemy "+", a później "-" Jeżeli przypadkowo przy odkręcaniu przewodu na klemie połączonej z masą dotkniesz karoserii, to nic się nie stanie. Jeśli zaś odkręcasz najpierw przewód nie połączony z masą i dotkniesz karoserii, to poleci snop iskier.

9. Pewne źródło

Jeśli kupować akumulator, to u sprawdzonych dostawców - najlepiej tam, gdzie zamontują i sprawdzą przy okazji ładowanie i rozruch. Taki punk sprzedaży wystawia gwarancję na zakupiony akumulator, w razie reklamacji wiemy gdzie się zwrócić, taka firma może  udostępnić  akumulator zastępczy na czas reklamacji. To bardzo istotne, gdy auto jest narzędziem pracy.


10. Ile to kosztuje?

W Polsce możemy znaleźć kilka liczących się marek akumulatorów - m.in.  Varta, Exide, Centra, Bergen. Ceny akumulatorów są bardzo zróżnicowane, jeśli chodzi o auta osobowe. Zależą choćby od rodzaju baterii, pojemności i producenta. Zaczynają się od niespełna 200 zł, dochodzą do ponad tysiąca.